Materiały dla dzieci, rodziców i nauczycieli- zajęcia edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Prowadzenie i opracowanie s. Beata Monika Wędrychowicz SSND
Cele zajęć: przekazanie dzieciom wiedzy na temat zagrożeń oraz rozwijanie umiejętności ochrony w sytuacjach wystąpienia zagrożenia przemocą poprzez:
- wzmocnienie w dziecku przekonania, że ma prawo czuć się bezpiecznie,
- podniesienie umiejętności identyfikacji sytuacji niebezpiecznych i zagrażających,
- przekazanie dziecku informacji o konieczności mówienia o zagrażającej sytuacji,
- dostarczenie informacji dotyczących sposobów działania w trudnej sytuacji.
Ważnym tematem przy każdym zajęciu była wiedza i zdobywanie umiejętności w obszarze rozwoju religijnego.
Wzmacnianie prawidłowego obrazu Boga, który stwarza nas z miłości, kocha i troszczy się o nas.
WIEM, JAK SIĘ CZUJĘ – CZ. I i II
CELE ZAJĘĆ:
– przedstawienie dzieciom Boga stwarzającego nas z miłości
– przedstawienie zasad panujących na zajęciach,
– wprowadzenie w tematykę zajęć,
– wzmocnienie pozytywnych kontaktów społecznych w grupie,
– przekazanie dzieciom wiedzy i rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji,
PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ DZIECKO WIE:
– jakie zasady obowiązują podczas wszystkich zajęć,
– jak rozpoznawać i nazywać emocje,
– jak prezentować różne emocje
– jak nawiązać serdeczną relację z Panem Bogiem
ZNAM BEZPIECZNE ZASADY – CZ. I i II
CELE ZAJĘĆ:
– nauczenie dzieci, że są zachowania, które mogą krzywdzić innych lub im się nie podobać,
– nauczenie dzieci bezpiecznych strategii reagowania i asertywnego mówienia „nie” (tzw. bezpiecznych zasad),
– nauczenie dzieci, że krzywdzenie jest nieakceptowane,
– nauczenie dzieci, że mogą szukać pomocy u Pana Boga
PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ DZIECKO WIE:
– jak należy zareagować, gdy ktoś robi mu coś, co mu się nie podoba lub je krzywdzi,
– komu może powiedzieć o tym, co się zdarzyło,
– jak modlić się błogosławieństwem.
DOBRY I ZŁY DOTYK
CELE ZAJĘĆ:
– przekazanie dziecku, że istnieją różne formy kontaktu i niektórych z nich może ono nie lubić lub są niedozwolone,
– przekazanie dziecku wiedzy, że nikt nie ma prawa zmuszać je do czynności powodujących dyskomfort, smutek czy strach,
– przekazanie dziecku, że Pan Bóg troszczy się o nas i pokazuje w życiu Jezusa co to jest dobry dotyk.
PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ DZIECKO WIE:
– co to jest dobry i zły dotyk,
– że w sytuacjach, gdy ktoś stosuje zły dotyk, powinno zastosować bezpieczne zasady
MOJE CIAŁO NALEŻY DO MNIE
CELE ZAJĘĆ:
– przekazanie dziecku, że jego ciało jest jego własnością,
– przekazanie dziecku wiedzy, że nikt nie ma prawa zmuszać je do czynności powodujących dyskomfort, smutek, strach,
– przekazanie dziecku, że nasze ciało jest darem od Pana Boga i należy go szanować.
PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ DZIECKO WIE:
– co to są miejsca intymne,
– że nikt nie ma prawa go bić i stosować innych zachowań, które mu się nie podobają.
TAJEMNICE DOBRE I ZŁE
CEL ZAJĘĆ:
– pokazanie różnicy między dobrymi i złymi tajemnicami,
– wskazanie dziecku zasadności mówienia innym o złych tajemnicach,
– nauczenie dziecka rozpoznawania dobrych i złych tajemnic,
– nauczenie dziecka nawiązywania serdecznej relacji z Panem Jezusem
PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ DZIECKO WIE:
– że nie wszystkie sekrety trzeba utrzymywać w tajemnicy,
– jak odróżnić tajemnicę dobrą od złej,
– jeśli je coś martwi lub czegoś się boi, powinno powiedzieć o tym osobie dorosłej,
– jeśli czegoś się boi może prosić o pomoc Pana Jezusa.
TRUDNE SYTUACJE. GDZIE SZUKAĆ POMOCY?
CEL ZAJĘĆ:
– zachęcanie dzieci do szukania pomocy w sytuacjach trudnych dla siebie i innych,
– przedstawienie osób i miejsc, w których każde dziecko może szukać pomocy w trudnych sytuacjach
– zachęcenie dzieci do szukania pomocy w historiach biblijnych, np. Archanioł Rafał i Tobiasz
PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ DZIECKO WIE:
– że w sytuacjach trudnych należy stosować bezpieczne zasady,
– że mogą mu się przytrafić różne sytuacje, także trudne,
– kiedy i jak informować o zagrożeniu swojego bezpieczeństwa,
– jak modlić się prosząc o pomoc Pana Boga.